De relatie tussen CO2-uitstoot en pakketjes afhalen

Uit onderzoek van TNO blijkt dat als meer mensen ervoor kiezen om goederen op te halen (en te fietsen) bij inzamelpunten, de CO2-uitstoot die gepaard gaat met pakketbezorging aanzienlijk kan worden verminderd. Volgens onderzoek van TNO in opdracht van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek kan door het vergroten van het aantal inzamelpunten en de bereikbaarheid daarvan veel milieuwinst worden behaald. Op het moment van schrijven zijn er circa 9.600 inzamelpunten in Nederland.

Steeds meer webwinkels schakelen over op een omnichannel-strategie die fysieke winkels en webwinkels beter op elkaar afstemt. Dit vergroot de mogelijkheid om pakketten op te halen in fysieke winkels. Het voordeel is vooral dat de bezorger veel minder stops heeft, omdat de winkel (tevens een afhaalpunt) al in de kring van de bezorger zit. Als hij de meeste goederen daar kan houden, hoeft hij niet vaak thuis te blijven.

Momenteel wordt ongeveer 13% van de online aankopen naar afhaalpunten gestuurd. Het verhogen van dit percentage betekent minder last-mile-uitdagingen: minder CO2-uitstoot en minder vaste bussen op straat. TNO heeft op basis van modelberekeningen de impact berekend van het verhogen van het gebruik van inzamelpunten. Volgens berekeningen, als 50% van de pakketten wordt afgeleverd op afhaalpunten in plaats van thuisadressen, kan het last mile-netwerk de CO2-uitstoot met 17% verminderen. In dit onderzoek is echter niet meegenomen hoe consumenten bij het inzamelpunt komen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × 4 =