Wat is e-Commerce?

De betekenis van e-commerce is de volledige commerciële activiteit die via internet wordt uitgevoerd. Het kan verder worden uitgebreid met alle vormen van elektronisch zakendoen, inclusief verkoop via e-mail bijvoorbeeld. De verkoop van goederen, diensten en digitale producten vallen allemaal onder e-commerce. Bij het bouwen van een e-commerce website wordt er veel aandacht besteed aan de hoogste conversie behalen. Met E-commerce wil je natuurlijk van bezoekers naar zoveel mogelijk betalende klanten. Wat is e-commerce en wat zijn de mogelijke vormen? Morgenbinnen.nl legt het uit.

online betalen

Definitie e-commerce

Naast vele commerciële kanalen zoals de detailhandel, postorderbedrijven en huis-aan-huisverkoop, is e-commerce sinds de jaren negentig een van de meest invloedrijke verkoopkanalen geworden. Naast het concurreren met gevestigde orders zoals fysieke winkels in de buurt, kunt u met e-commercesites ook producten en diensten verkopen die niet te distribueren zijn. Denk aan e-books die niet in de gedrukte editie staan. Het is ook gemakkelijker om internationale handel te drijven zonder directe buitenlandse vertegenwoordigers te hebben. Met E-commerce kun je met 1 klik op de knop heel de wereld bereiken. Hierdoor is E-commerce steeds populairder aan het worden omdat er veel geld in zit. De 3 vormen van e-commerce zijn:

  1. Business-to-business
  2. Business to customer
  3. Customer to customer

e-commerce

B2B e-commerce

Naast de verkoop aan particulieren (B2C) heeft B2B e-commerce een hoge omzet behaald, dus verkoopstrategieën worden meestal op verschillende manieren geformuleerd. Bedrijven hebben andere wensen en zullen hun overwegingen op verschillende manieren uitleggen. Daarnaast kan internet de verkoop aan eindconsumenten bevorderen. Denk aan directe verkoop, een manier van verkopen waarbij de ene ondernemer/verkoper een andere ondernemer voor de levering laat zorgen. Deze manier wordt dropshipping genoemd.

ecommerce blog 2

B2C e-Commerce

Business-to-consumer (B2C) omvat de levering van goederen en diensten van bedrijven aan particulieren. In het business-to-consumer geval richten de leveranciers van producten en diensten zich dan ook uitsluitend of vooral op doelgroepen in de consumentenmarkt. Morgenbinnen.nl heeft een lijst gemaakt voor de B2C markt. Hierin is een selectie gemaakt van kwalitatieve webshops met vandaag besteld morgen in huis.

ecommerce blog 3

C2C e-Commerce

Je hebt B2B en B2C, maar dit definieert niet alle handel. Er kunnen immers ook transacties tussen twee consumenten plaatsvinden. Kijk wat er elke dag van eigenaar verandert op populaire online marktplaatsen zoals Marktplaats of 2dehands.be. Je denkt misschien niet meteen aan e-commerce, maar als je een gitaar te koop ziet staan ​​op Marktplaats.nl doe je een bod, regel je telefonisch of per mail de eindafrekening van de aankoop en wordt er een elektronisch pakketlabel gemaakt en met de pakketdienst meegenomen. Je hebt dus dagelijks te maken met e-commerce

Deze vorm van transactie wordt consumer-to-consumer of C2C genoemd. Het bedrijf maakt geen deel uit aan onderlinge aan- en verkoop tussen particulieren. Hoewel online C2C-e-commerce vaak op een bepaald platform plaatsvindt, zit er een bedrijf achter dat een kleine vergoeding vraagt ​​voor elke C2C-verkoop die via zijn website wordt gedaan.

Marktplaats vraagt bijvoorbeeld een kleine vergoeding als je meerdere advertenties wilt plaatsen in dezelfde rubriek en toont tegenwoordig ook veel advertenties in de zoekopdrachten. Dit zie je veel gebeuren met veel ‘gratis’ platformen. Ze beginnen zonder advertenties en als ze onmisbaar zijn in de markt dan beginnen ze ineens met adverteren. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook met Google. Google komt met steeds meer advertenties en de organische resultaten worden steeds minder interessant.

ecommerce blog 4

Websites worden strategisch ingericht

Er zijn verschillende manieren om een ​​e-commerce website te bouwen. Kan betaallinks bieden voor standaardwebsites, bestaande winkelsystemen zoals Woocommerce of Shopify gebruiken of aangepaste systemen ontwikkelen. U kunt ook platforms van derden (zoals Bol.com of Amazon) gebruiken om goederen te verkopen en diensten te verlenen. Transacties worden meestal verwerkt via organisaties die geautoriseerd zijn om betalingen te verwerken, zoals iDeal, PayPal of creditcardaanbieders. Het is ook belangrijk om de site goed vindbaar te maken. Dit kunt u doen door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) en/of zoekmachine adverteren (SEA).

Bij aanbieders zoals Bol.com neemt een andere partij het marketingwerk voor je uit handen. Ze hebben al een naam opgebouwd voor je zodat jij gemakkelijk kunt beginnen met verkopen. Wel betaal je Bol.com een commissie per verkoop van je product. Ook is er grote onderlinge concurrentie van Bol.com verkopers. De laatste jaren is de populariteit erg toegenomen van Bol.com verkopen.

E-commerce diensten

Vaak wordt er bij e-commerce gedacht aan de verkoop van producten via een webwinkel. Dit is zeker niet de enige vorm van e-commerce die er is. Ook als je diensten online aanbiedt, valt dit onder e-commerce. Dit kunnen online diensten zijn zoals een SEO-specialist inhuren wat volledig online plaatsvind maar dit kan ook een tuinman online inhuren zijn.

Webshops in de E-commerce

Een webwinkel of een webshop is een website die de mogelijkheid biedt om online door een productcatalogus te bladeren, artikelen aan een virtueel winkelwagentje toe te voegen en vervolgens te betalen. Online winkels hebben een belangrijke rol gespeeld in de opkomst van e-commerce, dankzij de mogelijkheid om online bestellingen direct via internet te betalen.

Het voordeel van een webwinkel is dat deze niet voorziet en 24/7 open is. Hierdoor kunnen klanten in het comfort van hun eigen huis winkelen. Webwinkels kunnen een zeer breed of zeer gespecialiseerd assortiment bieden omdat ze niet de logistieke uitdagingen van een fysieke winkel hebben. Zo hebben sommige webwinkels wel tienduizenden producten wat in een winkel vaak vrijwel onmogelijk is voor een ondernemer.

Een webshop oprichten wordt steeds populairder en is zelfs essentieel voor sommige winkels geworden om te blijven bestaan als je kijkt naar corona. Door het coronavirus moesten sommige winkels zoals kledingwinkels verplicht dicht en was hun enige manier om te verkopen via online verkoopkanalen en telefonisch.

kleding webwinkel

Aantal E-commerce webshops in Nederland

Er zijn op dit moment al maar liefst 67.125 webwinkels in Nederland. Het CBS verwacht in het een stijging van 4780 webshops in het 2de kwartaal van 2021. De meeste webshops die er zijn zijn kleding webshops dit zijn er maar liefst 15.130.

Morgenbinnen.nl

Morgenbinnen.nl snapt dat de consument soms door de bomen het bos niet meer zien met al de webshops die er bestaan. Daarom heeft Morgenbinnen een selectie gemaakt van kwalitatieve webshops met ook nog eens vandaag besteld morgen in huis. Morgenbinnen.nl heeft dit in verschillende categorieën gemaakt om het nog overzichtelijker te maken voor de consument.

logo morgenbinnen.nl