Webwinkels en coronavirus
Het coronavirus verandert de wereld en verstoort daarmee de e-commerce logistiek. Wij van Morgenbinnen.nl hebben een aantal belangrijke wijzigingen en feitjes op een rij gezet.
Aangepaste levering naar afhaalpunten
Veel inleverpunten zijn niet-essentiële winkels die noodgedwongen moeten sluiten zoals kledingwinkels en sigarettenwinkels. Daarnaast meldde NOS dat vanaf maandag 21 december honderden winkels, waaronder Primera, AKO, The Read Shop, worden gesloten. Deze winkels besloten zich te concentreren op het thuisbezorgen van producten. Ook Albert Heijn besloot enkele afleverpunten van Bol.com te sluiten door het corona-virus.
Daardoor loopt ook de levertijd naar het afhaalpunt vertraging op. Er zijn steeds minder afhaalpunten om pakketten af te leveren. Sommige webwinkels redden het nog wel om je pakket morgen te bezorgen. Bekijk de lijst: vandaag besteld morgen in huis voor alle winkels.
Daarnaast heeft DPD bijvoorbeeld het proces van afleveren op het afhaalpunt gewijzigd. Als het afhaalpunt gesloten is, is de tweede bezorgpoging thuisbezorgd. DPD heeft een derde afleverpoging op het huisadres gedaan om zoveel mogelijk pakketten te kunnen bezorgen.
Klanten zijn geduldiger
Vanwege piekbestellingen en logistieke uitdagingen kwamen veel pakketten te laat aan bij de ontvanger. Dit lijkt echter niet zo erg te zijn, omdat consumenten in tijden van crisis heel geduldig kunnen zijn.
Vóór Corona verwachtten Nederlandse consumenten tot 4 dagen te wachten om een bestelling te ontvangen. Tijdens de coronaperiode is dit opgelopen tot 5 en een halve dag. In andere Europese landen zijn consumenten zelfs bereid langer te wachten in tijden van crisis: Fransen hebben maar liefst 7 en een halve dag geduld.
Flexibiliteit in bezorgopties wordt belangrijker
Voor de coronacrisis waren transportkosten de belangrijkste reden om voor een specifieke vervoerder te kiezen. In een crisis als COVID-19 lijkt echter een andere factor belangrijker te worden: flexibiliteit in levering.
Uit ons onderzoek blijkt dat in tijden van crisis het belang van flexibiliteit toeneemt van 16% naar 37%. Dit betekent dat consumenten zelf willen bepalen wanneer en waar hun pakket bezorgd wordt. Wanneer de verwachte levertijd minder betrouwbaar wordt, zou het als consument fijn zijn als u zelf de levertijd en locatie zou kunnen bepalen of aanpassen. Als ververvoerder is het dus aan te raden om duidelijke tijdvakken te geven zodat de klant niet heel de dag zit te wachten.
Lokale webshops populair
Voor de uitbraak van het coronavirus bestelde maar liefst 59% van de Nederlandse online shoppers bij internationale webshops. Tijdens de coronacrisis is dit percentage licht gedaald, naar 52%. Aan de andere kant zei de helft van de mensen dat ze meer goederen bestelden bij lokale online winkels dan bij internationale bedrijven zoals Amazon. Dit komt door het feit veel mensen toch de lokale ondernemer graag wouden steunen en wouden voorkomen dat alle lokale ondernemers failet gingen.
Vertragingen in pakketbezorging
Door de verschillende maatregelen van landen en de toename van het aantal bestellingen liepen aan het begin van de coronacrisis veel pakketten vertraging op. Er zijn uitdagingen bij het op tijd leveren van pakketten, vooral op internationaal niveau.
Pakketten uit Nederland komen gemiddeld binnen 2 dagen aan. In maart had maar liefst 73% van de Nederlandse consumenten te maken gehad met vertragingen in de verzending. Dit komt door de enorme piek van bestellingen maar ook doordat de postbezorgers zich minder soepel konden voortbewegen door de vele regels waar ze zich aan dienden te houden.
Ook tijdens de tweede golf van het coronavirus waren vertragingen helaas onvermijdelijk. Het volume aan pakketten is groter dan ooit, waardoor pakketvervoerders hard hun best moesten doen om pakketten op tijd af te leveren. Houd daarom rekening met een extra levertijd als je besteld bij een webshop in coronatijd.